|
||||||||
|
‘The Contraptionists’ uit Los Angeles is niet echt een groep te noemen want er zijn met Paul Givant en Stephen Andrews maar twee leden die de door Paul Givant gecomponeerde nummers inspelen bij de opname van het debuutalbum “Working Man’s Dread”. Givant speelt daarbij op akoestische en elektrische gitaar, banjo en drums, terwijl Stephen Andrews op elektrische bas en contrabas speelt en ook wel wat drumwerk en andere percussie voor zijn rekening neemt. Voor enkele van de elf nummers op deze plaat waren er bijdragen van Scott Doherty en Kyle Lalone voor harmony vocals en Danielle Bisutti zingt in duetvorm met Paul Givant mee op het nummer “Plead”. De albumtiteltrack kunt u op de bijgaande audiovideo beluisteren, maar de allereerste song die we te horen krijgen is het folky nummer “River Lethe”. Door het gebruik van elektrische gitaren in de songs leunen die wat nadrukkelijker aan bij de grunge-sound, de alternatieve gitaarrock die begin jaren ‘90 vanuit Seattle werd geïntroduceerd door bands als ‘Nirvana’, ‘Soundgarden’ of ‘Pearl Jam’. Deze plaat werd opgenomen in een oude fabriek die gelegen is aan de rand van Los Angeles. Paul Givant en Stephen Andrews treden al sinds een tiental jaren samen op als leden van de Americana-formatie ‘Rose’s Pawn Shop’, maar ze komen met dit album voor het eerst als het duo ‘The Contraptionists’ naar buiten met hun werk. Er zit een leuke mix van folk en rock in de songs die handelen over liefde, hoop, gebroken harten, onderweg zijn en ook enkele murder ballads bevatten. Uit de tracklijst selecteerden wij naast de twee songs op de video’s als beste nummers “Flotation Device”, “Murky Floor”, het met ‘handclaps’ opgevrolijkte uptemponummer “Mountains”, het op een reggae-deuntje gebrachte “Sight Of Blood” en de heel knap albumafsluitende “Dream Song” waarin we invloeden van de Australische band ‘Crowded House’ menen te herkennen. Al bij al is dit een debuutalbum dat heel aangenaam is om te beluisteren, mede door de variatie tussen de songs waarmee het duo zijn muzikale veelzijdigheid demonstreert. Misschien krijgen we in de toekomst wel spoedig nieuw werk van ‘The Contraptionists’ te horen en daar zullen wij alvast niet rouwig om zijn. (valsam)
|